Ve vozovém parku máme nového pracanta – čtyřkolku Polaris Ranger XP 1000 EPS. Pochlubit se může litrovým benzínovým motorem, 68 koňskými silami a maximální rychlostí 90 kilometrů za hodinu. Je nejsilnější ve své třídě. Vyrábí ji americká společnost Polaris.
Ptáte se, kdy a kde ji využijeme? Zrovna dnes se konají v parku Stromovka běžecké závody a po některých zdejších cestách by naše současné sanitní vozy těžko projely, čtyřkolka si zde ale hravě poradí a dostane naše zdravotníky k pacientovi. Podobných míst je v Praze a přilehlém okolí docela dost. Navíc i loňské tornádo na Moravě nám ukázalo, že je dobré mít k dispozici víc dopravních prostředků, které mohou transportovat zasahující zdravotníky, materiál a v budoucnu i pacienty obtížně přístupným terénem.
Čtyřkolka má světlou výšku 33 centimetrů a ve standardním režimu pohon 4×2. Ten lze ale přepnout i na 4×4 a také uzavřít nápravy, díky čemuž vyjede skutečně hodně strmé kopce. Jak říká náš krizový manažer Ondra: „V Praze není terén, který by čtyřkolka nevyjela.“
Uplatní se ale i jinde. Václavské a Staroměstské náměstí sice dělí vzdušnou čarou „pár“ metrů, ale když chceme projet z jednoho místa na druhé s naší technikou, je z toho trasa na kilometry. Čtyřkolka se úzkými a rušnými uličkami proplete v pohodě. Je vybavena zepředu i zezadu pracovními světly a výstražným světelným a zvukovým zařízením, takže „houká i bliká“. Pro místa s vysokou koncentrací osob, například koncerty nebo sportovní akce, může řidič použít také opravdu hlasitý reproduktor, aby si zajistil hladký průjezd.
Zaparkovanou budeme mít čtyřkolku na základně Kundratka, kdy „bydlí“ i naše další speciální technika. A právě řidiči našich speciálů budou těmi, kdo případně usedne za řídítka a vyrazí na nové posile vozového parku do akce. Pro obsluhu sice stačí řidičák skupiny B, ale naši řidiči jsou ještě speciálně proškoleni pro jízdu na tomto stroji v terénu i ve městě. Bezpečnost je pro nás nepřekvapivě na prvním místě.
Nyní převeze čtyřkolka tři osoby a až budeme mít ambulantní nástavbu, bude zde možné mít i lůžko pro pacienta, místo pro sedícího záchranáře a další prostor pro uložení zdravotnického vybavení. Teď má zadní sklápěcí korbu, která uveze zátěž o hmotnosti téměř půl tuny.
Neobjevujeme Ameriku, podobná vozítka už zdravotníci využívají ve velkých městech, jako jsou New York nebo Jeruzalém a další metropole, kde se osvědčily.
Zbývá ještě vymyslet jméno. Náš krizový manažer se sice trochu cuká, ale co byste říkali na Polárku?