Zavádění systému kvality
První kroky v zavádění systému kvality a bezpečí podnikla organizace po roce 2000, kdy se začala připravovat na zavedení certifikace systému podle ČSN EN ISO 9001. V té době také vznikala řízená dokumentace a nastavovaly se celé řady nových procesů. ZZS HMP získala podle této normy certifikaci poprvé v roce 2004. Od té doby organizace prochází nepřetržitě s úspěchem dozorovými i recertifikačními audity externích autorit v oblasti ISO certifikací. Stávající platná certifikace je v souladu s aktualizovanou normou ČSN EN ISO 9001:2016. Od roku 2004 dbá vedení ZZS HMP na kontinuální zkvalitňování zavedeného systému, uplatňuje řízení pomocí popsaných procesů a věnuje zásadní pozornost řízené dokumentaci jako jednomu z hlavních nástrojů pro efektivní a odpovědné řízení organizace.
Dalším milníkem v kontinuálním zlepšování je získání akreditace od Spojené akreditační komise, o.p.s. na podzim roku 2024. Po třech letech příprav byla naše organizace auditována nezávislou externí odbornou komisí zejména v těchto oblastech:
- organizace a dostupnost zdravotní péče;
- operační řízení výjezdových skupin;
- struktura a činnosti výjezdových skupin včetně vybavení sanitních vozidel;
- výjezdové základny;
- odborné medicínské postupy a jejich dodržování zdravotnickými pracovníky;
- zpracování a vedení zdravotnická dokumentace;
- nakládání s léčivy a spotřebním zdravotnickým materiálem;
- provoz zdravotnických přístrojů a měřidel;
- bezpečí pacientů při poskytované zdravotní péči;
- řízení rizik s důrazem na nepřetržité zajištění a zálohování základních činností ZZS;
- krizová připravenost na mimořádné události;
- bezpečnost a ochrana zdraví zaměstnanců při práci;
- dodržování práv pacientů;
- hygiena, epidemiologie a nakládání s odpady;
- systém kontinuálního zvyšování kvality a systém interní řízené dokumentace;
- informační technologie, kybernetická bezpečnost a ochrana informací;
- koncepční plánování a strategie rozvoje organizace;
- sběr a analýza dat;
- efektivita a systém komunikace uvnitř organizace i směrem k veřejnosti;
- řízení lidských zdrojů a vzdělávání zaměstnanců.
Výsledkem šetření bylo konstatování shody s požadavky nejen všech akreditačních standardů pro zdravotnické záchranné služby, ale i platných norem a Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy tak získala akreditaci v oblasti kvality a bezpečí poskytovaných služeb. Certifikát je platný na 3 roky, což je zároveň reakreditační interval.


Řízení kvality v organizaci
Hlavním posláním oddělení kvality je dohled nad kontinuálním zlepšováním všech hlavních i podpůrných procesů. Pracoviště je přímo podřízeno řediteli organizace.
Útvar pod vedením manažera kvality pracuje s agendou, která zahrnuje zejména:
- správu řízené dokumentace a metodické vedení při tvorbě interních předpisů;
- dohled nad plněním akreditačních standardů a norem;
- přípravu organizace na certifikační a akreditační šetření externích subjektů;
- sběr, sledování a vyhodnocování neshod a nežádoucích událostí;
- řízení rizik v organizaci;
- sledování spokojenosti pacientů a zaměstnanců;
- analýzu a vyhodnocování dat v parametrech kvality;
- sledování efektivnosti interního a externího vzdělávání;
- stanovování cílů kvality, politiky kvality a programu zvyšování kvality a dohled nad jejich plněním;
- provádění interních auditů kvality a sledování plnění nápravných opatření;
- dohlížení na dodržování základních pravidel a nastavených principů v procesech organizace;
- standardizaci postupů a zdravotnického vybavení v provozu výjezdových skupin;
- zefektivňování procesů a snižování byrokratické zátěže;
- aktivní vyhledávání rizik a nedostatků v organizaci.


Kvalita a bezpečí poskytované zdravotní péče
V souladu s politikou kvality je cílem organizace zajistit všem pacientům bezpečnou přednemocniční neodkladnou péči na nejvyšší odborné úrovni. ZZS HMP tak klade především důraz na profesionalitu, rychlost, spolupráci mezi výjezdovými skupinami i s ostatními složkami IZS a drží se standardizovaných procesů a postupů. Prostředkem pro dosažení těchto cílů je aktivní vyhledávání rizik ve všech oblastech a aktivní přístup k jejich řešení, a to jak v oblasti kvality a bezpečí poskytované zdravotní péče, bezpečnosti informací, tak i péče o zaměstnance a bezpečnosti ochrany zdraví při práci.
Systémově se tak v organizaci pracuje s těmito nástroji:
- analýza dat charakterizujících poskytování zdravotní péče;
- naplňování akreditačních standardů pro zdravotnické záchranné služby;
- prevence a aktivní řízení rizik v provozu výjezdových skupin;
- analýza zpětných vazeb na poskytnutou péči od pacientů, jejich příbuzných i veřejnosti;
- průběžná a systémová kontrola dodržování předepsaných postupů v provozu;
- modernizace technického a zdravotnického vybavení;
- aktivní prevence konfliktů a násilí při poskytování zdravotní péče;
- zavádění a udržování nejmodernějších odborných medicínských postupů;
- ochrana informací a dat pacientů v souladu s nejnovějšími požadavky;
- včasná identifikace problému a systém hlášení nežádoucích událostí;
- zkvalitňování pracovního prostředí pro zdravotníky;
- zvyšování právní a fyzické ochrany zdravotníků.
Veškeré prováděné kroky v managementu kvality směřují k tomu, aby byl každý pacient ošetřen zdravotníky ZZS HMP profesionálně, rychle, důstojně a podle nejmodernějších postupů a sanitní vozidlo bylo pro pacienty bezpečným prostředím.

