15. květen bude letos už potřetí v celé České republice dnem národní tísňové linky 155 zdravotnické záchranné služby.

365 dní v roce, 7 dní v týdnu, 24 hodin denně tu pro vás funguje zdravotnická záchranná služba. Není to samozřejmost, na naší planetě patříme k těm šťastnějším, kteří se na odbornou a rychlou pomoc lékařů a záchranářů mohou spolehnout.

Číslo 1 133 549 odpovídá počtu všech loňských výjezdů zdravotnických záchranných služeb v ČR. Ošetřili jsme 1 000 791 pacientů, což je téměř každý desátý občan ČR včetně novorozenců, kojenců a batolat. Pokud bychom si dali tu práci a začali počítat, zjistíme, že v průměru přibližně každých 14 sekund zazvoní na některém z našich operačních středisek telefon, operátorka pak přibližně každých 28 sekund vyšle ze základny vozidlo záchranné služby. A aby byl výčet čísel úplný, dodejme, že výjezdových základen je v současnosti v České republice 310 a na nich v pohotovosti 588 výjezdových skupin.

Operátoři na středisku i záchranáři v terénu pracují pod neustálým stresem, v krátkém čase musí dělat závažná rozhodnutí a nesmí si dovolit udělat chybu. Ze všech těchto důvodů si jistě zaslouží, abychom si jejich každodenní nasazení připomněli celostátní společnou akcí:  Dnem linky 155.

V Praze se 15. 5. v rámci Dne linky 155 uskuteční akce pro veřejnost tradičně před areálem Výstaviště Praha v Holešovicích. Zdravotníci pražské záchranky zde od 10 do 18 hodin představí návštěvníkům současnou techniku včetně sanitních vozidel a speciálů Atego a Golem i postupy pro správné a účinné poskytnutí první pomoci, které si bude možné vyzkoušet i na připravených figurínách. K dispozici bude i dispečerský pult operátora zdravotnického operačního střediska. Na nejmenší návštěvníky pak čekají například záchranářské omalovánky.

Datum 15. 5. je zvoleno symbolicky, s odkazem na zdravotnickou tísňovou linku 155, která představuje nejdůležitější pojítko mezi záchranáři a těmi, kdo potřebují pomoc. Operátoři, kteří obsluhují tísňovou linku, jsou vyškolení zdravotničtí záchranáři nebo zdravotní sestry se specializací. Připomeňme si, že v celé řadě jiných vyspělých zemí to není pravidlem. A právě proto jsou výsledky našich záchranných služeb jedny z nejlepších na světě, jsme na to právem hrdí. Díky propracovanému systému aktivní telefonické asistence je Česká republika na světové špičce v poskytování laické resuscitace lidem postiženým náhlou zástavou oběhu. Tato skutečnost zcela zásadně zvyšuje naději na záchranu a uzdravení pacienta.

Patnáctého května se pak Pražané dočkají i jednoho rozšíření funkcí aplikace Záchranka, která při volání na tísňovou linku 155 automaticky předává zdravotnickému operačnímu středisku i GPS polohu volajícího. Aplikace nyní přichází ve spolupráci s hlavním městem Prahou, Zdravotnickou záchrannou službou hl. m. Prahy a Nadací Vodafone s využíváním tzv. push notifikací v mobilních telefonech. Ty budou od 15. 5. na území Prahy upozorňovat na nenadálé krizové situace, které by mohly ovlivnit zdraví obyvatel. Aplikace Záchranka tak bude fungovat i jako jedna z cest tzv. reverzní tísňové linky.

Záchranné služby v České republice jsou zřizované v rámci jednotlivých krajů, aby jejich organizace mohla co nejlépe reagovat na regionální specifika. Po funkční stránce však v rámci IZS tvoří záchranné služby celek, který nerozlišuje hranice krajů. Hmatatelným důkazem je nejen každodenní mezikrajská spolupráce či společná cvičení, ale například i shodná podpora používání aplikace Záchranka. Česká republika je tak jedním z mála států na světě, který tento jednotný systém pro přesné přivolání pomoci provozuje.