Dvakrát za minutu vyjíždí v průměru z některé ze základenzdravotnických záchranných služeb v České republice sanitní vůz na pomoc pacientům. Na počátku takového výjezdu je téměř vždy volání na tísňovou linku 155. A právě Den linky 155, který připadá na symbolické datum 15. 5., je tradiční oslavou práce těch, kteří oblékají záchranářské uniformy, ale takéochoty a odvahy všech, kteří toto číslo vytočí.

Jen v Praze v loňském roce přijali dispečeři zdravotnického operačního střediska téměř 226 tisíc volání, která vyústila v bezmála 141 tisíc výjezdů.

Vedle „neviditelné“ práce dispečerů zdravotnických operačních středisek, péče poskytované posádkami na místě i personálem nemocnic hraje zásadní úlohu v celém řetězci přežití veřejnost. Všímavost, pohotové vytočení tísňové linky a postup podle instrukcí operátora často rozhodují o záchraně pacientů v akutních stavech. Den linky 155 tak nabízí ideální příležitost, jak si za asistence profesionálních zdravotníků osvěžit základy poskytování první pomoci i správný postup při volání na linku 155.

V Praze se Den linky 155 uskuteční společně se Dnem zdraví ve čtvrtek 15. května 2025 na prostranství před Poliklinikou Prosek, která zároveň slaví 40 let od svého založení. Událost bude probíhat od 9 do 15 hodin na adrese Lovosická 440/40, Praha 9.

Zájemci si budou moct prohlédnout jak klasickou záchranářskou sanitku, tak lékařský vůz, i speciální modul Golem, který může sloužit mimo jiné jako mobilní ošetřovna. Bude možné nahlédnout také do zákulisí práce operátorů dispečinku záchranné služby. Bohatý program včetně bezplatných lékařských vyšetření a konzultací připravují pro návštěvníky také organizátoři Dne zdraví, Poliklinika Prosek a další organizace. Podrobnosti najdete zde.

Jak správně postupovat při pomoci druhým a volání na linku 155?

V případě zdravotních komplikací mají volající na tísňovou linku jistotu, že se po vytočení čísla 155 spojí v řádu sekunds profesionálním zdravotníkem, který je vyslechne, udělí potřebné rady, a v případě nutnosti vyšle na pomoc i posádku záchranné služby.

• Na prvním místě je bezpečnost samotných zachránců. Než začneme komukoliv pomáhat, vždy je důležité se na pár sekund zastavit a zamyslet se, jestli nám nehrozí nějaké nebezpečí.
• Zdravotnickou záchrannou službu volejte vždy, když si nejste jistí, zda danou situaci zvládnete vlastními silami. Ne každé volání musí nutně skončit výjezdem záchranné služby, ale třeba „jen“ užitečnou radou.
• Pokud se rozhodnete zavolat o pomoc v případě ohrožení zdraví, vždy vytočte přímo tísňovou linku 155. Případně využijte bezplatnou aplikaci Záchranka.
• Nejdůležitější informací, kterou operátor potřebuje vědět, je adresa – tedy místo, kde se nacházíte. Voláte-li na záchrannou službu prostřednictvím aplikace Záchranka, je informace o poloze předána automaticky. Informaci o poloze mohou předat při volání na tísňovou linku i moderní chytré telefony.
• Pak přenechejte iniciativu na operátorovi – odpovídejte na otázky, nechte se vést a nikdy nezavěšujte jako první.

• Nemusíte mít strach, protože i laika dokážou profesionálové na tísňové lince navést k poskytnutí účinné první pomoci. Není to nic těžkého, díky jejich radám zvládne pomoci opravdu každý a nakonec zjistíte, že k záchraně života nepotřebujete víc než svoje dvě ruce.